5 مطلب برتر وب سایت

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) یک روش درمانی غیرتهاجمی است که از پالس های مغناطیسی برای تحریک و تنظیم سلول […]

درمان استرس و اضطراب با آر تی ام اس (RTMS) یک گزینه درمانی قدرتمند، ایمن، موثر و غیرتهاجمی بدون عوارض […]

درمان پارکینسون با آر تی ام اس (RTMS) بهترین و جدیدترین روش درمان بیماری پارکینسون به حساب می آید. این […]

درمان میگرن با آر تی ام اس جدیدترین شیوه درمانی میگرن است که به آن تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال  (TMS)نیز […]

روش درمانی آر تی ام اس  (RTMS) یا تحریک مغناطیسی عصبی یک متد درمانی غیر تهاجمی و بدون درد محسوب […]

آشنایی با انوع بیماری های اعصاب

آشنایی با انوع بیماری های اعصاب

برای آشنایی با انواع بیماری های اعصاب،اگر بخواهیم به شایع ترین بیماری های اعصاب اشاره کنیم، در این لیست سردرد های عصبی،صرع ،سرگیجه ، و بیماری هایی که بر اثر دژنراسیون و یا به عبارتی دیگر تحلیل مغز ایجاد می شوند مثل بیماری پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)، کره هانتینگتون و بیماری آلزایمر می توانند در ای لیست قرار بگیرند.

آشنایی با انواع بیماری های اعصاب و دژنراسیون)اختلالات نورودژنراتیو(

اگر بخواهیم درباره معنی لغوی دژنراسیون بیشتر بدانیم، این به معنی تغییر و یا از بین رفتن و تحلیل رفتن است و در آشنایی با انواع بیماری های اعصاب، آن دسته از بیماری ها که به طور مستقیم بر روی سلول های مغز و نورون ها تاثیر می گذارد، جز بیماری های دژنراسیون به حساب می آیند.

از جمله بیماری های شایع در بین بیماری های عصبی که بر اثر تحلیل نورون ها بوجود می آیند، بیماریی هایی همچون بیماری آلزایمر و سایر اختلالات حافظه، آتاکسی ،بیماری هانتینگتون، بیماری پارکینسون، بیماری نورون حرکتی، آتروفی سیستم چندگانه فلج فوق هسته ای پیشرونده هستند.

اختلالات نورودژنراتیو با ایجاد آسیب پیش رونده به سلول های مغز یک وضعیت اجتناب ناپذیر است و درمان این نوع اختلالت  تنها به معنی کنترل آنها برای جلوگیری از پیشرفت آن است.سلول های عصبی به طور کلی برای ایجاد هماهنگی،تشخیص عواطف،تحریک و … همواره در حال فعالیت هستند و ایجاد اختلال در عملکرد این سلول ها به معنی اختلال در کل سیستم بدنی است.

آشنایی با انواع بیماری های اعصاب، پارکینسون

اختلال عصبی پارکینسون یکی از بیماری های شایع عصبی است که به صورت پیش رونده و به کندی با از بین رفتن اتصالات عصبی اعضای بدن و نورون های و گیرنده های عصبی مغز منجر به علائم فیزیکی می شود.از جمله این علائم لرزش دست ها و سپس با پیشرفت آن اختلال در راه رفتن و حرکات ارادی انسان شود.

با اینکه دلیل اصلی ایجاد اختلال پارکینسون را ژنتیک و مادر زادی می دانند اما با این حال شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد این اختلال بر اثر محیط پیرامون نیز می تواند بوجود آید.برخی سموم می توانند منجر به تشدید و یا ایجاد اختلال پارکینسون شوند.

اتفاقی که برای مغز شما بر اثر بیماری پارکینسون می افتد این است که بخشی از سلول های سیاه مغز که مسئول کنترل حرکت هستند می سوزند و یا دچار اختلال می شوند.از دیگر تاثیرات منفی بیماری پارکینسون این است که سلول های مغز نمی توانند دیگر به تولید ماده دوپامین بپردازند.دوپامین یک هورمون شادی آور است و تولید نشدن آن در بدن بسیار مضر است.

آشنایی با انواع بیماری های اعصاب و دژنراسیون

آشنایی با انواع بیماری های اعصاب و روان و درمان آن

مسلما پس از آشنایی با انوع بیماری های اعصاب و روان به دنبال راه هایی برای درمان آن هستید.باید بدانید البته که با پیشرفت علم راه حل های درمانی زیادی برای بیماری های اعصاب و روان وجود دارد اما با این حال شدت درگیری بیمار بر اثر انواع بیماری های اعصاب و نگاه واقع بینانه به نتیجه درمان می تواند ما را به واقعیت نزدیک تر کند.

توان بخشی عصبی یکی از راه حل ها و روش های درمانی است که در این شیوه با تقویت اعصاب بیمار به اصلاح و یا کمک به هر چه کمتر کردن عوارض مخرب بیماری می پردازیم.

یکی از مهم ترین نکات در تجربه یک بیماری عصبی برای بیمار این است که علاوه بر انتخاب یک متخصص مسلط و کاربلد درباره درمان اصولی خود، با کمک کردن به درمانگر خود روند بهبودی و کنترل بیماری های اعصاب را سرعت بخشد.برخی از ساده ترین راهکار ها مثل تغییر دادن سبک و نحوه زندگی، گوش کردن به توصیه های پزشک، دوری کردن از شرایط استرس زا و شرکت کردن منظم در جلسات فیزیرتراپی می تواند شرایط را برای شما بسیار راحت تر کند.

کنترل درد های ناشی از انواع بیماری های اعصاب و روان

در جریان آشنایی با انواع بیماری های اعصاب آنچه باید بدانید این است که یکی از چالش هایی که بیماران با آن مواجه هستند، درد های ناشی از عوارض بیماری های اعصاب و روان است.کنترل نکردن این درد ها می تواند بیماری را برای شما تبدیل به یک روند شکست ناپذیر کند.در نقطه مقابل روش هایی هستند که می توانند با خوددرمان گری مسیر را برای شما راحت تر کند.

هر عملی که در طول مسیر هر بیماری بتواند اضطراب شما را کم کند، جز روش های خوددرمان گری به حساب می آید.ورزش کردن، رفتن به کلاس های انگیزشی و بودن در اجتماع، مدیتیشن و مراقبه ذهن، دوری کردن از محیط هایی که منجر به افزایش استرس شما می شوند، معاشرت با افرادی که احساس آرامش بیشتری به شما می دهند همگی می توانند در روند درمان شما و تسکین درد ها موثر باشد.

باید توجه کنید اگر چه داروهای مسکن تا حد زیادی می توانند به تسکین درد شما به صورت مقطعی کمک کنند اما یک راه حل اساسی نیستند.درمان بیماری های اعصاب روان با روش های خانگی به عنوان درمان مکمل با پزشک متخصص شماست و بیشتر می تواند نقش کنترل کننده پیشرفت بیماری را ایفا کند.

با از بین بردن عواملی که باعث تشدید بیماری و در نتیجه آن تشدید احساس درد می شود، به عوارض ناشی از بیماری های اعصاب و روان را از بین ببرید و اجازه ندهید بیماری بر زندگی شما مسلط شود.کلیدی ترین عاملی که می تواند کمک کننده شما باشد از بین بردن و کنترل کردن عوارض اضطراب آور است.

چه عواملی منجر به بروز بیماری های اعصاب و روان می شوند؟

در پی آشنایی با انواع بیماری های اعصاب و روان، این فکر که چه عواملی می تواند باعث بروز این بیماری ها شوند و یا اینکه چه عوملی بیماری های اعصاب و روان را تشدید می کنند می تواند موضوع حائز اهمیتی باشد و محققان در طول سال ها برای کنترل انواع بیماری های اعصاب و روان به بررسی در این باره پرداخته اند.

ژنتیک و اختلالات آن، سبک زندگی، آسیب هایی که به هر دلیل ممکن است بر سیستم اعصاب یعنی نخاع و یا مغز وارد شود، بیماری های خود ایمنی، انواع عفونت ها، بیماری های مادر زادی همگی عواملی هستند که می توانند بروز بیماری های اعصاب و روان را تشدید کنند.

آیا بیماری های خود ایمنی جز بیماری های اعصاب و روان هستند؟

برای جواب این سوال خوب است در ابتدا بیشتر راجع به بیماری های خودایمنی بدانیم.در بیماری های خود ایمنی اغلب، سیستم ایمنی بدن انسان روند حیات و کارایی طبیعی سلول های بدن را بیگانه تلقی می کند و به حمله کردن و ایجاد اختلال در روند طبیعی بدن می پردازد.

محققان هنوز نتوانسته اند برای هر کیس حمله به دلیل بیماری های خودایمنی، دلایل قاطعی مشخص کنند اما همچنان عواملی هستند که می توانند احتمال بروز بیماری های خودایمنی را بالا ببرند.اگر بخواهیم به رایج ترین بیماری های خودایمنی بپردازیم می توان به کرون، کولیت اولسراتیو، لوپوس، آرتریت روماتوئید و ام اس اشاره کرد.

آشنایی با انواع  بیماری های اعصاب می توانند به تشخیص بهتر بیماری خودایمنی کمک کنند و یا در نقطه مقابل بروز علائم یک بیماری خود ایمنی می تواند دیگر بیماری های مربوط به اعصاب و روان را تشدید کند.

 می توان گفت بیماری های خود ایمنی می توانند اتصالات عضلات به بخش های سیستم عصبی، سیستم دستگاه حرکتی ،بخش های اساسی از سیستم عصبی انسان مانند نخاع و مغز را مورد هدف قرار دهند به همین دلیل می توان گفت بیماری های خودایمنی می توانند خود منجر به بیماری های اعصاب و روان شوند و یا اینکه به ذات از بیماری های اعصاب و روان به حساب می آیند.

آشنایی با انوع بیماری های اعصاب، ام اس

بیماری ام اس یک بیماری خود ایمنی تلقی می شود. این بیماری خود ایمنی ارتباط مستقیمی به عنوان یکی از انواع بیماری های اعصاب دارد.ام اس مخفف کلمه مولتیپل اسکلروزیس است و در صورت کنترل نشدن می تواند علائمی پیش رونده بروز دهد.

در این بیماری خود ایمنی، هم بدن و سیستم دفاعی به سلول های خودی حمله می کنند.این سلول های عصبی حامل پیام های مهمی برای ارتباط دادن اعصاب مغز و نخاع با دیگر اعضای بدن هستند و به همین دلیل اختلال در شرایط پیام رسانی این سلول ها بر اثر بیماری ام اس می تواند عوارض خفیف تا شدیدی را بسته به محل حمله بیماری ایجاد کند.

افراد مبتلا به بیماری ام اس ممکن است در طول حیات خود علائم خفیف تا شدیدی از این بیماری بر اثر عوامل محیطی متفاوت تجربه کنند.ام اس در شرایط خفیف قابل کنترل است و هیچ اختلالی در زندگی روزمره بیمار ایجاد نمی کند.اما ام اس در حالت های پیشرفته می تواند فعالیت های حرکتی، مهارت نوشتن و یا تکلم را به دلیل آسیب به اعصاب انتقال دهنده محدود کند.

ورزش کردن چگونه بر درمان بیماری های اعصاب اثر می گذارد؟

ورزش کردن اصولی یکی از فعالیت هایی است که بدون شک هیچ ضرر و عوارضی برای شما ندارد و در نقطه مقابل در آشنایی با انواع بیماری های اعصاب می تواند یک متد کمک کننده در روند درمان باشد.از آنجا که روش های دیگر درمانی از طریق پزشک متخصص شما در حال انجام است خوب است با رعایت برخی موارد به روند بهبود خود کمک کنید.

ورزش کردن با ترشح هورمون های شادی آور و احساس بهتر در مغز شما، منجر به کاهش احساس اضطراب و در نتیجه آن کمک به کاهش درد های ناشی از انواع بیماری های اعصاب می شود.توجه کنید پیش از شروع هر ورزش از متخصص اعصاب و روان درباره انتخاب بهترین نوع ورزش متناسب با شرایط خود کمک بگیرید.

انتخاب سبک زندگی سالم، اضافه کردن و اختصاص دادن ساعاتی در روز برای مدیتشین کردن و انجام هر فعالیتی که باعث احساس بهتری در شما می شود می تواند بیماری را برای شما از چالش، تبدیل به یک اهرم برای انتخاب یک زندگی سلامت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *