5 مطلب برتر وب سایت

درمان استرس و اضطراب با آر تی ام اس (RTMS) یک گزینه درمانی قدرتمند، ایمن، موثر و غیرتهاجمی بدون عوارض […]

درمان پارکینسون با آر تی ام اس (RTMS) بهترین و جدیدترین روش درمان بیماری پارکینسون به حساب می آید. این […]

درمان میگرن با آر تی ام اس جدیدترین شیوه درمانی میگرن است که به آن تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال  (TMS)نیز […]

روش درمانی آر تی ام اس  (RTMS) یا تحریک مغناطیسی عصبی یک متد درمانی غیر تهاجمی و بدون درد محسوب […]

گفتار درمانی و دارو درمانی دو گزینه درمانی اولیه برای افراد مبتلا به افسردگی هستند. اما اقدامات خودمراقبتی نیز می […]

درمان استرس و اضطراب با آر تی ام اس (RTMS)

درمان استرس و اضطراب با آر تی ام اس (RTMS)

درمان استرس و اضطراب با آر تی ام اس (RTMS) یک گزینه درمانی قدرتمند، ایمن، موثر و غیرتهاجمی بدون عوارض جانبی پایدار برای افرادی است که افسردگی دارند؛ اما با دارو درمانی بهبود پیدا نکرده اند. این شیوه درمانی از سال 2008 توسط اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا (FDA) به عنوان یک درمان مناسب افسردگی تایید شده است. از آن زمان تا به حال نیز، به میلیون‌ ها نفری که برای درمان افسردگی خود تلاش کرده‌ اند، امید داده است.

همچنین در دو دهه گذشته به عنوان یک روش درمانی برای اختلالات اضطرابی مورد بررسی قرار گرفته است و اخیراً توسط FDA برای درمان بیماران مبتلا به OCD شدید نیز تأیید شده است.

به همین دلیل، تصمیم گرفتیم تا در ادامه مطلب، اطلاعات کاملی درباره این شیوه نوین و بدون درد درمان استرس و اضطراب را در اختیار شما قرار دهیم که می تواند شما را از مصرف دارو بی نیاز کند.

R

درمان استرس و اضطراب با آر تی ام اس چگونه اتفاق می افتد؟

اختلالات افسردگی و اضطراب معمولاً به دلیل عدم تعادل شیمیایی در مغز اتفاق می افتد و شامل چندین نوع خاص است که از مهم ترین آن ها عبارت اند از:

  • اختلال اضطراب فراگیر (GAD)
  • اختلال وسواس اجباری (OCD)
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • اختلال هراس
  • فوبیای اجتماعی

اکثریت قریب به اتفاق افرادی که اختلالات اضطرابی را تجربه می کنند دارای یک جزء بیولوژیکی در آن هستند. به این معنی که چیزی خاص در آرایش انسانی آن ها وجود دارد که باعث ایجاد اختلالات اضطرابی در آن ها می شود. به طور کلی، افراد مبتلا به اضطراب دارای ناهنجاری هایی در قشر جلوی مغز خود هستند که علائم مربوط به اختلال اضطراب فراگیر، فوبیای اجتماعی و … را ایجاد می کند.

این دلیل اصلی تجویز دارو برای درمان اختلالات اضطرابی است. زیرا می توانند به رفع ناهنجاری هایی که این ناحیه از مغز با آن مواجه است، کمک کنند.

اما متأسفانه، همه افراد مبتلا به اختلال اضطراب به اشکال سنتی درمان (دارو درمانی، درمان شناختی رفتاری، مدیتیشن، درمان فردی) پاسخ نمی دهند و درمان نمی شوند. برای چنین افرادی بهترین راه حل، درمان استرس و اضطراب با آر تی ام اس (RTMS) است.

 دستگاه آر تی ام اس، می تواند یک درمان موثر برای استرس و اضطراب به ویژه در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و اختلال وسواس اجباری باشد. این شیوه روشی غیرجراحی و غیرتهاجمی است. در این روش دستگاه rTMS با هدایت پالس های الکترومغناطیسی کوتاه به مغز، در فعالیت سلول های عصبی در مناطق خاصی از مغز، مانند قشر جلوی مغز چپ تغییراتی ایجاد می کند. زیرا این تغییرات می تواند به کنترل خلق و خو کمک کند و سلول های مغز شما را تحریک می کند تا مواد شیمیایی تولید کنند که افسردگی و اضطراب را بهبود می بخشد.

پزشکان این تغییرات را نوروپلاستیسیته می نامند.

طول دوره درمان استرس و اضطراب با آر تی ام اس

روند درمان استرس و اضطراب با آر تی ام اس (RTMS)

درمان با دستگاه آر تی ام اس بدون بیهوشی یا استفاده از مواد آرامش بخش انجام می شود. برای شروع درمان نیز بیمار بر روی صندلی راحت می نشیند. سپس پزشک مولد میدان مغناطیسی یا «سیم‌پیچ» دستگاه را روی سر او قرار می دهد. سیم پیچ الکترومغناطیسی از طریق جمجمه پالس هایی را به سمت مغز  ارسال می کند و باعث ایجاد جریان های الکتریکی کوچکی در مغز می شود.

پزشک برای تحریک مغناطیسی متمرکز مغز و درمان استرس و اضطراب با آر تی ام اس (RTMS) ،این جریان های الکتریکی را مستقیماً به ناحیه ‌ای از مغز که تصور می‌ شود نورون‌ های عصبی آن در تنظیم خلق و خو نقش دارد، اعمال می ‌کند. به این محل مورد نظر، قشر پشتی جانبی پیش‌ پیشانی مغز (DLPFC) گفته می شود و در قسمت جلویی مغز، بالای چشم چپ، تقریبا در محلی که اکثریت افراد خط موی طبیعی دارند، قرار دارد.

مطابق با تحقیقات مؤسسه ملی بهداشت روان ایالات متحده آمریکا (NIMH) پالس های دستگاه آر تی ام اس تا ۲ اینچ (حدود ۴ سانتی‌متر) به مغز می رسد. این تکنیک از یک میدان مغناطیسی استفاده می کند که قدرتی مشابه MRI دارد. به همین دلیل، ممکن است شخصی در طول درمان با آر تی ام اس و در زمان استفاده از دستگاه، ضربه هایی خفیف روی سر خود احساس کند.

طول دوره درمان استرس و اضطراب با آر تی ام اس (RTMS)

تا به حال تحقیقات خاصی در این مورد که برای درمان با آر تی ام اس باید چند جلسه تحت درمان قرار گرفت، صورت نگرفته است. با این حال، مطابق با بررسی ها و تحقیقات سال 2019 حداقل پنج جلسه برای القای نوروپلاستیسیته و بهبود علائم اضطراب در طولانی مدت ضروری است.

هر جلسه از درمان با دستگاه آر تی ام اس نیز، تقریبا 30 الی 60 دقیقه طول خواهد کشید. به صورت معمول نیز، جلسات اولیه بهتر است که به صورت روزانه انجام شوند و متناسب با دستور پزشک تا 4 الی 6 هفته به صورت منظم تکرار شوند.

 برای درمان استرس و اضطراب با آر تی ام اس (RTMS) نیز؛ نیازی نیست که ناشتا باشید یا نگران این موضوع باشید که چه چیزی می خورید. شما می توانید درمان با این دستگاه را با شکم پر نیز انجام دهید. زیرا با توجه به این که برای درمان و استفاده از دستگاه آر تی ام اس از بیهوشی استفاده نمی شود؛ بیمار بعد از پایان هر جلسه عوارضی چون حالت تهوع و … را تجربه نخواهد کرد.

شما حتی بعد از پایان جلسه درمانی خود، می توانید رانندگی کنید و سایر فعالیت روزانه خود را انجام دهید.

مزایای درمان استرس و اضطراب با آر تی ام اس (RTMS)

استفاده از این روش درمانی می تواند مزایای متعددی برای بیماران داشته باشد که از مهم ترین آن ها باید مزیت های زیر را نام برد:

بدون دارو بودن

مصرف داروهای متعدد عوارض مختلفی را به همراه دارد. علاوه بر این، با گذشت زمان اثرگذاری خود را از دست می دهند و باید دوز آن ها را افزایش داد که منجر به افزایش عوارض آن ها نیز می شود. این در حالی است که با انتخاب درمان با آر تی ام اس از مصرف دارو بی نیاز می شوید.

غیرتهاجمی بودن

شما برای درمان استرس و اضطراب با آر تی ام اس جراحی نمی شوید. داروی بیهوشی نیز به شما تزریق نمی شود. به همین دلیل، دوره نقاهت بیمارانی که جراحی می شوند یا عوارض بیهوشی چون سرگیجه، حالت تهوع و … را تجربه نخواهید کرد.

پاسخ سریعتر در مقایسه با داروهای ضد افسردگی و اضطراب

برای درمان با دارو، نیاز است که ماه ها و حتی سال ها از داروهای مختلف استفاده کرد. علاوه بر این، در بیشتر مواقع با قطع داروها، بیماری دوباره به حالت اولیه بر می گردد. این در حالی است که درمان استرس و اضطراب با آر تی ام اس به یک دوره 15 الی 20 جلسه ای احتیاج دارد. پس از بهبودی نیز می توان با مشورت پزشک، داروهای تجویز شده را رفته رفته کم تر و یا حتی قطع کرد.

سوالات متداول

درمان معمولاً 5 روز در هفته تا 4-6 هفته انجام می شود. تعداد جلسات مورد نیاز برای گرفتن نتایج مثبت برای هر فرد نیز متفاوت است. به همین دلیل، باید بعد از انجام معاینات اولیه توسط پزشک مشخص می شود.

خیر، ممکن است با ریتم ضربان های مغناطیسی دستگاه، در ناحیه پوست سر خود در زیر صفحه ضرباتی خفیف را احساس کنید. به غیر از این، هیچ احساس دردی وجود ندارد. بیماران اغلب خواندن، گوش دادن به موسیقی یا استراحت را در طول انجام جلسات انتخاب می کنند.

پس از جلسه rTMS دوره نقاهت وجود ندارد و می توانید بلافاصله فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرید. برخی از بیماران ممکن است پس از اولین جلسه خود احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن خفیف پوست سر کنند. اما معمولاً در ویزیت های بعدی این مشکل برطرف می شود.

افرادی که دارای ایمپلنت های فلزی، گیره ها و سیم پیچ های آنوریسم، ضربان سازهای قلبی، دفیبریلاتورهای قلبی، خالکوبی های صورت که ممکن است دارای جوهر مغناطیسی یا جوهر حساس به آهن ربا، محرک های کاشته شده، ایمپلنت های فلزی در گوش یا چشم، استنت در گردن یا مغز، گلوله یا ترکش یا در نزدیکی سر باشند؛ همچنین افراد مبتلا به صرع و سایر بیماری های عصبی و کسانی که سابقه تشنج دارند؛ مجاز به استفاده از آر تی ام اس نیستند.

یکی از مزایای اصلی rTMS حداقل عوارض جانبی آن است. عوارض جانبی احتمالی این شیوه درمانی شامل ناراحتی در محل تحریک، ناراحتی پوست سر، سردرد گذرا و گردن درد است. در موارد بسیار نادر، ممکن است تشنج رخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *