5 مطلب برتر وب سایت

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) یک روش درمانی غیرتهاجمی است که از پالس های مغناطیسی برای تحریک و تنظیم سلول […]

درمان استرس و اضطراب با آر تی ام اس (RTMS) یک گزینه درمانی قدرتمند، ایمن، موثر و غیرتهاجمی بدون عوارض […]

درمان پارکینسون با آر تی ام اس (RTMS) بهترین و جدیدترین روش درمان بیماری پارکینسون به حساب می آید. این […]

درمان میگرن با آر تی ام اس جدیدترین شیوه درمانی میگرن است که به آن تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال  (TMS)نیز […]

روش درمانی آر تی ام اس  (RTMS) یا تحریک مغناطیسی عصبی یک متد درمانی غیر تهاجمی و بدون درد محسوب […]

درمان افسردگی با آر تی ام اس RTMS

درمان افسردگی با آر تی ام اس RTMS

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) یک روش درمانی غیرتهاجمی است که از پالس های مغناطیسی برای تحریک و تنظیم سلول های عصبی در مناطقی از مغز که مربوط به اختلالات روانی مختلف، به ویژه افسردگی است، استفاده می کند و یکی از روشهای موثر برای درمان درمان افسردگی با  آر تی ام اس RTMS است.

 به طور کلی TMS تکراری (rTMS) به کاربرد پالس های تکراری TMS در ناحیه خاصی از مغز اشاره دارد.

چه زمانی برای درمان افسردگی از آر تی ام اس RTMS استفاده می شود؟

اغلب، درمان افسردگی با  آر تی ام اس RTMS در موارد افسردگی مقاوم به درمان استفاده می‌شود، یعنی زمانی که درمان‌های خط اول افسردگی علائم را برطرف نمی‌کنند.

خط اول درمان افسردگی، داروهای ضد افسردگی و روان درمانی است. هنگامی که این درمان ها کار نمی کنند، rTMS  ممکن است به عنوان یک درمان جایگزین استفاده شود یا در کنار دارو یا درمان آزمایش شود.

علاوه بر این، rTMS در سایر اختلالات و بیماری ها مانند بیماری پارکینسون، اختلال وسواس فکری-اجباری OCD  و اختلال استرس پس از سانحه  PTSD استفاده شود.

آیا rTMS می تواند به درمان افسردگی کمک کند؟

افراد مبتلا به افسردگی که به دارو پاسخ نداده اند، اغلب کاندیدای درمان افسردگی با  آر تی ام اس RTMS  هستند. یک بررسی منبع مطمئن نشان داد که حدود 50 تا 55 درصد از افرادی که rTMS را امتحان می کنند به آن پاسخ می دهند و بین 30 تا 35 درصد بهبودی را تجربه می کنند (بدون علامت).

یک مطالعه در سال 2013 مزایای طولانی مدت درمان افسردگی با  آر تی ام اس RTMS  را در 257 بزرگسال مبتلا به اختلال افسردگی اساسی   (MDD)  که به داروهای ضد افسردگی پاسخ نمی دادند، مورد بررسی قرار داد. شرکت کنندگان یک دوره درمان حاد TMS را تکمیل کردند و هر 3 ماه یکبار تا یک سال مورد ارزیابی قرار گرفتند.

یافته‌ها نشان داد که از بین افرادی که پس از درمان اولیه به بهبودی دست یافتند، 5/62 درصد در پایان یک سال بدون علائم باقی ماندند.

مهم است که توجه داشته باشید که حدود 36.2٪ از شرکت کنندگان جلسات مکرر rTMS را در صورت نیاز در ماه اول دریافت کردند. برخی نیز در طول مطالعه از داروهای ضد افسردگی استفاده می کردند.

تحقیقات انجام شده از 2022 Trusted Source نشان می دهد که rTMS می تواند برای اختلالات زیر مفید باشد:

  • افسردگی مقاوم به درمان
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • اختلال وسواس اجباری (OCD)
  • سندرم تورت
  • سندرم درد مزمن
  • اختلال اضطراب فراگیر (GAD)
  • اختلال دوقطبی

 اختلالات حرکتی مانند بیماری پارکینسون، لرزش، صرع کانونی، اسپاستیسیتی (افزایش غیر طبیعی تون عضلانی یا سفتی عضلات)

درمان افسردگی با  آر تی ام اس RTMS چگونه کار می کند؟

با TMS، پالس های مغناطیسی جریان های الکتریکی کوچکی را القا می کنند که الگوهای شلیک نورون ها را تغییر می دهد و الگوهای ناکارآمد مغز مرتبط با افسردگی را تغییر می دهد. به زبان ساده، TMS نواحی خاصی از مغز را که خلق و خوی شما را تنظیم می‌کنند، تحریک و تنظیم مجدد می‌کند تا بیماری را تسکین داده و چرخه افسردگی را بشکند.

rTMS  در مقابل سایر درمان های افسردگی

یکی از مزایای درمان افسردگی با  آر تی ام اس RTMS  نسبت به داروهای ضد افسردگی این است که غیر تهاجمی است و با عوارض جانبی که اغلب با استفاده از داروهای ضد افسردگی دیده می شود همراه نیست  مثلا علائم شایع مثل حالت تهوع، افزایش وزن، خستگی، خشکی دهان، اختلال عملکرد جنسی، یا خواب آلودگی را ندارد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که rTMS برای افرادی که دو دوره از داروهای ضد افسردگی را بدون پاسخ مثبت گذرانده اند مقرون به صرفه تر است. در مقایسه با روان درمانی، rTMS  کوتاه مدت است و تنها 4-6 هفته طول می کشد در مقایسه با حداقل 11-13 جلسه روان درمانی، میزانی که به طور کلی برای نتیجه پایدار توصیه می شود.

با این حال، اگر افسردگی اساساً به دلیل الگوهای تفکر منفی معمولی باشد، روان درمانی ممکن است بهتر به ریشه‌یابی مشکل کمک کند و مزایای طولانی‌تری داشته باشد.

به طور کلی، به نظر می رسد ترکیب درمان ها بهترین کار را دارد. یک مطالعه روی 43 فرد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی نشان داد که افزودن روان درمانی، ورزش و اصلاح خواب به rTMS بسیار موثرتر از rTMS به تنهایی است. در مجموع 89.2٪ از شرکت کنندگان کاهش علائم را مشاهده کردند.

عوارض جانبی درمان افسردگی با  آر تی ام اس RTMS

اکثر مردم عوارض جانبی زیادی از درمان افسردگی با  آر تی ام اس RTMS ندارند. در طول درمان rTMS، برخی از افراد عوارض جانبی خفیف و موقتی را تجربه می‌کنند، مانند:

سردرد. حدود 50 درصد از افراد در طول یا بعد از اولین جلسات درمان افسردگی با  آر تی ام اس RTMS  سردرد دارند. این سردردها عموماً خفیف هستند و با داروهای مسکن بدون نسخه قابل درمان هستند. در طول درمان rTMS ، سردردها معمولا کمتر و کمتر آزاردهنده می شوند

درد و ناراحتی. معمولاً افراد در اولین درمان افسردگی با  آر تی ام اس RTMS احساس سوزن سوزن شدن یا انقباض در عضلات صورت خود می کنند. برخی دیگر می گویند که در زیر سیم پیچ الکترومغناطیسی روی پوست سر خود احساس درد می کنند. پزشک می تواند فورا موقعیت سیم پیچ و قدرت پالس های مغناطیسی را تنظیم کند تا درمان کمتر دردناک شود. هر گونه ناراحتی باقی مانده معمولاً با درمان های اضافی محو می شود.

سبکی سر برخی از افراد در طول یا بلافاصله پس از درمان rTMS احساس سرگیجه می کنند. سرگیجه معمولاً پس از جلسه به سرعت از بین می رود و با هر درمان کمتر قابل توجه است.

جمع بندی درمان افسردگی با  آر تی ام اس RTMS

در حالی که درمان افسردگی با آر تی ام اس RTMS  هنوز نسبتا جدید است، به نظر می رسد rTMS یک درمان ایمن و موثر برای افرادی است که از داروهای ضد افسردگی یا روان درمانی سود نمی برند.

این درمان غیرتهاجمی از پالس های مغناطیسی برای تحریک و تنظیم نورون ها در نواحی مغز مرتبط با اختلالات روانی مختلف استفاده می کند.

این با موفقیت در افسردگی مقاوم به درمان مورد استفاده قرار گرفته است و حدود نیمی از مراجعین علائم افسردگی کمتری را تجربه می کنند. این روش همچنین برای درمان سایر اختلالات مانند OCD، PTSD و بیماری پارکینسون استفاده می شود.

سوالات متداول درمان افسردگی با  آر تی ام اس

آیا درمان افسردگی با  آر تی ام اس RTMS  بهتر از داروهای ضد افسردگی است؟

مطالعات بالینی نشان داده اند که TMS می تواند موثر باشد، به ویژه برای افرادی که از داروهای ضد افسردگی سنتی تسکین پیدا نکرده اند. عوارض جانبی TMS عموماً خفیف است و ممکن است شامل سردرد، ناراحتی پوست سر در محل تحریک یا سبکی سر باشد.

درمان افسردگی با  آر تی ام اس RTMS  چگونه انجام می شود؟

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال یا TMS یک روش غیرتهاجمی است. یک سیم پیچ در برابر پوست سر قرار می گیرد و پالس های مغناطیسی را به مغز می رساند. مغز از سلول هایی به نام نورون ها تشکیل شده است که از طریق اتصالاتی به نام سیناپس با یکدیگر صحبت می کنند.

افراد پس از درمان افسردگی با  آر تی ام اس RTMS  چه احساسی دارند؟

بسیاری از بیماران کاهش علائم افسردگی، بهبود خلق و خو، افزایش سطح انرژی و بهبود عملکرد شناختی را پس از درمان TMS گزارش می دهند. این اثرات متحول کننده می تواند راه را برای یک زندگی روشن تر و رضایت بخش تر پس از درمان هموار کند.

آیا TMS برای افسردگی بی خطر است؟

TMS مخفف “تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال” است و در سال 2008 توسط FDA به عنوان یک درمان ایمن، غیر تهاجمی و غیر دارویی برای افسردگی بالینی تایید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *