5 مطلب برتر وب سایت

درمان استرس و اضطراب با آر تی ام اس (RTMS) یک گزینه درمانی قدرتمند، ایمن، موثر و غیرتهاجمی بدون عوارض […]

درمان پارکینسون با آر تی ام اس (RTMS) بهترین و جدیدترین روش درمان بیماری پارکینسون به حساب می آید. این […]

درمان میگرن با آر تی ام اس جدیدترین شیوه درمانی میگرن است که به آن تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال  (TMS)نیز […]

روش درمانی آر تی ام اس  (RTMS) یا تحریک مغناطیسی عصبی یک متد درمانی غیر تهاجمی و بدون درد محسوب […]

گفتار درمانی و دارو درمانی دو گزینه درمانی اولیه برای افراد مبتلا به افسردگی هستند. اما اقدامات خودمراقبتی نیز می […]

درمان میگرن با آر تی ام اس RTMS

همه چیز درباره درمان میگرن با آر تی ام اس (RTMS)

درمان میگرن با آر تی ام اس جدیدترین شیوه درمانی میگرن است که به آن تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال  (TMS)نیز گفته می شود. این روش درمانی، غیر تهاجمی و مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا یا FDA  است. مطالعات بالینی نیز نشان می دهد که ممکن است یک درمان پیشگیرانه موثر برای میگرن باشد. همچنین به کاهش درد میگرن و دفعات حملات میگرن در ماه کمک می کند.

علاوه بر این، بررسی تحقیقات صورت گرفته از سال 2017 تا به حال نشان داده است که این شیوه، درمانی موثر، ایمن و بدون عارضه یا با کم ترین عوارض ممکن برای درمان میگرن خواهد بود. به ویژه زمانی که سایر روش های درمانی موجود، به بیمار برای کاهش تعداد یا شدت حملات میگرن کمک نکرده باشند.

به همین دلیل، ما تصمیم گرفتیم تا در ادامه این مقاله اطلاعات کاملی درباره آر تی ام اس، نحوه درمان بیماری میگرن با آن، عوارض استفاده از آن و … را در اختیار شما قرار دهیم.

چرا باید درمان میگرن با آر تی ام اس (RTMS) را انتخاب کرد؟

اگر میگرن مزمن دارید و سایر داروها برای شما مؤثر نیستند و به درمان شما کمکی نکرده اند؛ درمان با آر تی ام اس به احتمال زیاد کمک زیادی در بهبودی و درمان شما خواهد داشت.

دلایل مختلفی وجود دارد که به واسطه آن ها ممکن است پزشک توصیه کند که درمان با آر تی ام اس را انتخاب کنید. با این حال، شرایط زیر می تواند مهم ترین آن ها باشد: 

  • اگر برای سایر بیماری ها و مشکلات خود از داروها زیاد استفاده می کنید و نگران تداخلات آن ها با داروهای میگرن هستید.
  • اگر نمی توانید مسکن ها یا سایر داروهای مورد استفاده برای درمان میگرن را مصرف کنید.
  • اگر می خواهید مسکن های کمتری مصرف کنید تا از مصرف بیش از حد دارو یا سردردهای برگشتی جلوگیری کنید .
  • اگر می خواهید به دلایل دیگر از مصرف دارو خودداری کنید.
چرا باید درمان میگرن با آر تی ام اس را انتخاب کرد؟

شیوه درمان میگرن با آر تی ام اس (RTMS)

دستگاه rTMS یک یا دو کویل مسی همراه با آهنربا دارد که در مقابل سر و روی قسمت های مختلف مغز قرار داده می شود. سپس با ارسال پالس های مغناطیسی مختصری به پوست سر، جریان الکتریکی ملایمی را در سطح بیرونی مغز بیمار تشکیل می دهد. در حقیقت دستگاه تی آر ام اس با ارسال امواج الکترومغناطیسی به برخی از نقاط مغز، سلول های عصبی آن قسمت را تحریک و مجبور به فعالیت می کند. زیرا میزان فعالیت آن ها بر اثر بیماری میگرن دچار اختلال شده و کاهش پیدا کرده است. همین کاهش فعالیت آن ها نیز منشا ایجاد سردردهای شدید میگرنی است.

درمان میگرن با آر تی ام اس (RTMS) چگونه صورت می گیرد؟

برای شروع درمان با آر تی ام اس، باید در ابتدا معاینات اولیه پزشکی را انجام دهید. در این مرحله پزشک از شما سوالاتی درباره بیمارهایی که تا به حال داشته اید، داروهایی که مصرف می کنید و … را می پرسد. سپس برای شما پرونده پزشکی تشکیل می دهد و از شما می خواهد تا یک الکتروانسفالوگرافی یا نقشه مغزی (QEEG) تهیه کنید.

در مرحله بعد، پزشک باید محل دقیق قرارگیری کویل های دستگاه آر تی ام اس بر روی سر بیمار؛ همچنین دوز مناسب امواج مغناطیسی را متناسب با شرایط بیمار مشخص کند. به همین دلیل، به صورت معمول در جلسه اول درمان میگرن با آر تی ام اس سر بیمار اندازه گیری می شود. علاوه بر این، پزشک با ارسال چند پالس مغناطیسی کوتاه، فرکانس تحریک‌ ها، فاصله ‌های بین تحریک‌ های مغز، شدت و تعداد تحریک‌ ها و قسمت‌ های نیاز به تحریک در مغز را تعیین می کند.

بعد از تعیین شدن این موارد به وسیله پزشک، بیمار برای شروع مراحل درمان باید بر روی صندلی مخصوص بنشیند تا سیم پیچ های الکترومغناطیسی دستگاه آر تی ام اس روی سر او قرار بگیرد. بعد از آن دستگاه با روشن و خاموش شدن منظم، شروع به تولید امواج محرک و ارسال آن ها به مغز می کند. در این زمان، بیمار کاملا هوشیار است و صدایی شبیه به کلیک کردن بر روی یک دکمه را خواهد شنید. همچنین ضربه هایی خفیف رو بر روی پوست سر خود احساس خواهد کرد.

هر جلسه درمان میگرن با آر تی ام اس تقریبا 20 الی 40 زمان می برد. به صورت معمول نیز، جلسه اول به دلیل اینکه پزشک باید محل قرار گیری دقیق کویل های دستگاه و … را تعیین کند؛ کمی بیشتر طول خواهد کشید.

درمان میگرن با دستگاه آر تی ام اس چه مزیت هایی دارد؟

در مقایسه با سایر روش های درمانی درمان با آر تی ام اس می تواند مزایای زیادی داشته باشد که عبارت انداز:

  • درمان میگرن با آر تی ام اس یک شیوه بدون درد و غیر تهاجمی با کم ترین عوارض است.
  • درمان با این روش خیلی سریع تر اتفاق می افتد.
  • برخلاف دیگر روش های درمانی هیچ نوع ماده ای به بیمار تزریق نمی شود و وارد جریان خون او نمی شود.
  • به صورت سرپایی انجام می شود و برای انجام آن نیازی به بیهوشی نیست. به همین دلیل، بیمار دچار عوارض بیهوشی مثل گیجی، استفراغ، اختلال عملکرد شناختی و هذیان نمی شود.
  • در درمان میگرن با آر تی ام اس دیگر خبری از عوارض مصرف داروها نظیر افزایش وزن، خواب آلودگی، بی خوابی، مشکلات معده، کاهش میل جنسی و … نخواهد بود.
  • در درمان میگیرن با دارودرمانی، مصرف قرص ها باید مداوم استفاده شوند. علاوه بر این مسکن ها نمی توانند میگرن را درمان کنند. در حالی که بعد از چند جلسه درمان با آر تی ام اس بیماری می تواند به صورت کامل رفع شود.
  • داروها به دلیل مقاومت و عادت کردن بدن بیمار به آن ها رفته رفته تاثیر خود را از دست می دهند و باید دوز آن ها را افزایش داد. در صورتی که در درمان میگرن با آر تی ام اس چنین اتفاقی رخ نمی افتد.

درمان با دستگاه آر تی ام اس برای افرادی که بدن آن ها نسبت به دارو مقاوم شده است. یا با سایر روش های درمانی موفق به درمان نشده اند؛ شیوه بسیار مناسبی خواهد بود.

عوارض جانبی درمان میگرن با آر تی ام اس

در علم پزشکی هر شیوه درمانی عوارض مخصوص به خود را دارد. این روش درمانی نیز در کنار مزایا خود معمولا عوارضی به همراه دارد که از رایج ترین آن ها:

  • انقباض عصب یا احساس لرزش در اطراف سر و ناحیه صورت
  • سردرد خفیف یا حساسیت بعد از درمان (حدود یک سوم افراد کمی سردرد خفیف یا لرزش صورت را تجربه می کنند.)
  • سرگیجه
  • درصد کمی به دلیل صدای بلند دستگاه که برای کنترل آن به بیمار گوش گیر داده می شود، دچار مشکلات شنوایی شده اند. البته بعد از گذشت چند روز این مشکل در آن ها رفع شده است و اثرات آن بر روی شنوایی دائمی نبود.

جدی ترین عارضه جانبی درمان میگرن با آر تی ام اس تشنج است. با این حال، در موارد بسیار نادر اتفاق می افتد.

چه کسانی مجاز به استفاده از دستگاه rTMS نیستند؟

در صورتی که در ناحیه سر شما هر نوع کاشت فلزی (به جز بریس و پرکردن دندان) انجام شده است، باید از درمان با دستگاه آر تی ام اس اجتناب کنید. این شامل:

  • یک صفحه فلزی یا هر قطعه فلز خارجی دیگری در سر شما
  • کاشت وسایلی مانند محرک مغز
  • گیره یا سیم پیچ فلزی برای آنوریسم
  • خالکوبی صورت با جوهر مغناطیسی یا فلزی
  • درمان میگرن با آر تی ام اس به افرادی که تشنج یا صرع را تجربه می کنند؛ یا افرادی که سایر شرایط پزشکی فعلی که خطر تشنج را دارند، توصیه نمی شود.

شما باید قبل از درمان با آر تی ام اس تمام جواهرات و فلزات روی بدن یا لباس خود را بردارید. زیرا در درمان از پالس های مغناطیسی استفاده می شود. به همین دلیل، اگر ایمپلنت های فلزی از هر نوع در سر دارید، ممکن است درمان شما با مشکل مواجه شود.

سخن پایانی

درمان میگرن با آر تی ام اس جدیدترین روش موجود تا به حال است. در این روش درمانی، بیمار در حین درمان کاملا هوشیار خواهد بود و هیچ نوع بیهوشی به بیمار تزریق نمی شود. به همین دلیل، بعد از انجام درمان بیمار کاملا سرحال خواهد بود و می تواند به فعالیت های روزمره خود ادامه دهد.

البته بعضی از افراد ممکن است بعد از جلسه درمانی خود کمی سردرد خفیف را تجربه کند که می توان با مصرف مسکن های بدون نسخه آن را کنترل کرد.

تعداد جلسات درمان با دستگاه آر تی ام اس نیز متناسب با شرایط بیمار و پیشرفت بیماری او توسط پزشک تشخص داده می شود. اما هر جلسه درمانی معمولا تا 40 دقیقه طول می کشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *