5 مطلب برتر وب سایت

افسردگی پس از زایمان یا PPD معمولاً توسط ترکیبی از عوامل فیزیکی و عاطفی که پس از زایمان رخ می‌دهد […]

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یک اختلال روانی است که در پاسخ به یک رویداد آسیب‌زا و تهدیدآمیز ایجاد […]

بسیاری از افراد هر روز با استرس دست و پنجه نرم می کنند. کار، مسائل خانوادگی، نگرانی های سلامتی و […]

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) یک روش درمانی غیرتهاجمی است که از پالس های مغناطیسی برای تحریک و تنظیم سلول […]

درمان استرس و اضطراب با آر تی ام اس (RTMS) یک گزینه درمانی قدرتمند، ایمن، موثر و غیرتهاجمی بدون عوارض […]

نحوه تشخیص افسردگی

همه چیز درباره نحوه تشخیص افسردگی

افسردگی یکی از رایج ترین مشکلات روانی جوامع امروزی است که می تواند بر رفتار های روزمره فردی نیز تاثیرگذار باشد.اگر چه افسردگی در جوامع مختلف بر اثر وقایع و سطح رضایت زندگی شدت و تعدد متفاوتی دارد اما طبق آمار جهانی، حدودا 5 درصد از افراد جامعه در یک بازه از عدم نحوه تشخیص افسردگی رنج می برند.

شاید یکی از چالش های افراد در طول زندگی این باشد که نمی توانند این اختلال را در حالی که بسیار احساسات تازه ای است، تشخیص دهند و یا به دلیل عدم شناخت نشانه های این عارضه و یا ترس از روبرو شدن با آن، به انکار می پردازند.

اینکه هر فرد بنابر شرایط ویژه ای در طول زندگی افسردگی را تجربه کند می تواند طبیعی باشد به این شرط که برای جبران و برطرف کردن آن تلاش کرده و از روش های خود درمانی و یا استفاده از خدمات یک مشاور یا روان شناس کمک بگیرد. اما می توان گفت طولانی شدن دوره افسردگی تا حد زیادی مختل کننده زندگی و خطرناک است.

به همین دلیل است که نحوه تشخیص افسردگی برای کمک به شروع یک درمان موثر و جلوگیری از عوارض ناشی از بیماری افسردگی تا حد زیادی می تواند مهم و مورد بررسی واقع شود.

نحوه تشخیص افسردگی از طریق دنبال کردن نشانه ها

یکی از راهکار ها برای نحوه تشخیص درمان افسردگی می تواند دنبال کردن نشانه ها در فرد باشد که با  بررسی بیشتر رفتار شناختی افراد می توان روش های درمانی متفاوتی را پیش گرفت.

از جمله علائمی که در میان بیماران افسردگی رایج است و می تواند نشانه ای حتی برای تشخیص خود فرد نیز باشد، علائمی مثل تجربه ی حالت غمگین بودن به صورت مستمر، احساس اضطراب بدون وجود هیچ دلیل،احساس ناامیدی و تحریک پذیری و بد بینی ،احساس سرخوردگی، بی ارزش بودن و … است.

هر یک از این احساسات، درصورتی که به طور مداوم درون انسان ریشه بگیرد و بدون درمان باقی بماند، می تواند موجب مختل شدن زندگی روزمره فرد و آسیب های اجتماعی و جسمی شود و بر تمام وجوه زندگی تاثیرمنفی خود را بگذارد.

نحوه تشخیص افسردگی از علائم جسمانی

نحوه تشخیص افسردگی از علائم جسمانی

از آنجا که افسردگی یک اختلال روانی است شاید فکر کنیم که تنها تاثیری که می تواند بر سلامت ما داشته باشد، تاثیرات روانی است اما از آنجا که سیستم بدن ما یک سیستم یکپارچه و مرتبط به هم است، باید بدانید افسردگی می تواند علاوه بر روح، بر جسم ما نیز تاثیرات مخرب و منفی بگذارد.

یکی از اساسی ترین نشانه ها و تاثیرات مخربی که افسردگی می تواند بر انسان بگذارد، ایجاد اضطراب و استرس در افراد است و خود عامل استرس، با ترشح هورومون هایی در بدن، تواند بر سیستم ایمنی و دفاعی ما تاثیر بگذارد. می توان گفت استرس ناشی از افسردگی یکی از واضح ترین دلایل ایجاد اختلالات جسمی در بیماران افسرده است.

در های مزمن کمر و مفاصل، مشکلات گوارشی مثل یبوست بی دلیل و یا اسهال بی دلیل فیزیکی،تغییر در میزان غذا خوردن و اشتها، لاغری بیش از حد و یا چاقی بیش از حد، اختلال در ساعات خواب همگی می توانند از جمله عوارض جسمانی ناشی از افسردگی باشد.

از آنجا که این علائم معمولا در بیماری های جسمانی دیگر که حاصل یک اختلال فیزیولوژیکی نیز است می تواند نمایان شود، تمیز دادن این علائم ناشی از بیماری های جسمانی و یا بیماری های روحی مثل افسردگی دشوار است و علائم مشابهی دیده می شود که البته این نشان دهنده مربوط بودن این دو اختلال جسمانی و روحی باهم است.

تاثیرات بیماری افسردگی بر سلامت جسم و ارتباط آن

همانطور که پیش تر اشاره شد، نحوه تشخیص افسردگی، با بررسی برخی فاکتور های جسمانی و رفتاری و روانی قابل انجام است که سرعت بخشیدن در تشخیص این بیماری یعنی افسردگی نیز می تواند مانند هر بیماری دیگر از پیشرفت آن جلوگیری کرده و از تاثیرات بلند مدت آن بکاهد.

خوب است بدانید اثرات مخرب حاصل بیماری های روانی، مانند بیماری افسردگی می تواند بر سلامت جسم شما، تاثیرات صدرصدی بگذارد و همزمان با آن سلامت روان تا حد زیادی می تواند کاهنده و بیماری های جسمانی و راه حلی برای جلوگیری از آنها شود.

برخی بیماری های جسمی می توانند روابط مستقیمی با اختلال افسردگی داشته باشند. از جمله این بیماری ها می توان به ،بیماری آسم، بیماری های خودایمنی، انواع سرطان،بیماری های قلبی اشاره کرد که با کنترل و درمان افسردگی تا حد زیادی از بروز و شدت این بیماری ها کم می شود

نحوه تشخیص افسردگی از طریق افکار اقدام به خودکشی

می توان گفت افسردگی یکی از شایع ترین علائمی است که در میان افراد با سابقه خودکشی و یا افرادی که جان خود را از دست داده اند رایج است.این خود نشان از اهمیت رسیدگی و تشخیص افسردگی دارد و نشان می دهد عدم توجه به علائم افسردگی و عدم درمان آن تا چه حد می تواند خطرناک شود.

یک حقیقت این است که درست است افکار و یا اقدام به خودکشی می تواند یکی از نشانه ها برای نحوه تشخیص افسردگی باشد، اما این به این معنی نیست که همه افراد افسرده با هر درجه و در هر مرحله از افسردگی الزاما اقدام به خودکشی می کنند. بلکه صرفا به این معنیست که باید به مشکل افسردگی افراد توجه و درمان موثر برای آنها لحاظ شود.

یک تحقیق آماری توسط دانشمندان نشان می دهد،تنها 16.6 درصد از افراد افسرده دارای افکار اقدام به خودکشی، اینکار را عملیاتی کرده اند و خودکشی انجام داده اند.می توان گفت در طی این تحقیق شدت افکار پارانوئید در این افراد بسیار بیشتر بوده است و بسیاری از آنها در رنج سنی زیر 30 سال بوده اند.

طبق آمار این تحقیق، بیشتر افراد زیر سی سال در زیر گروه،د مردان مجرد، زنان خانه دار، دانش آموزان با سواد و تحصیلات دوره متوسطه، بیشتر بوده اند.همه این ها نشان دهنده این است که علائم اولیه افسردگی باید تشخیص داده شود و در هر زیر گروه سنی، به درمان آن پرداخته شود.

اختلالات خواب، یک نشانه برای نحوه تشخیص افسردگی

از آنجا که اختلالات و نشانه های افسردگی به صورت زنجیروار به هم مرتبط هستند، اختلال در سیستم خواب به عنوان یکی از روش های نحوه تشخیص افسردگی در افراد می تواند اثرات مخرب جسمانی نیز به همراه داشته باشد.حدود 50 تا 80 درصد از افرادی که از افسردگی رنج می برند، مشکلات مربوط به خواب را نیز تجربه می کنند.

خواب ناکافی می تواند موجب اختلال در هورمون های انسان و در نتیجه آن اختلال در عملکرد سیستم دفاعی بدن افراد شود.از آنجا که یکی از نشانه های افسردگی می تواند بروز اختلال در خواب و مشکل خواب در بیماران افسردگی باشد، در ارتباط مستقیم این دو مطلب مجددا می توانیم به تاثیرات روانی و جسمانی ناشی از افسردگی پی ببریم.

روابط متقابل کمک کننده در نحوه تشخیص افسردگی

یکی از وقایعی که در بیماران افسرده می توانیم شاهد آن باشیم، روابط متقابل عوامل ایجاد کننده افسردگی و نشانه های افسردگی است که درک و توجه به آن ویا حتی در بسیاری از موارد جلوگیری از آن می تواند منجر به کمک به نحوه تشخیص افسردگی شود.

منظور از روابط متقابل در این متن این است که برای مثال همان گونه که احتمال کشیدن سیگار در افراد با عارضه افسردگی بیشتر است و تمایل این افراد به سیگار کشیدن بیشتر است، استعمال سیگار نیز می تواند با اثرات بلند مدت خود منجر به افسردگی شود و یا عامل کمک کننده آن باشد.

آیا عوامل بروز افسردگی فقط عوامل محیطی می باشد؟

شاید در  گذشته این باور وجود داشت که، تنها عوامل فیزیکی و محیطی می توانند در یک بازه از زمان موثر بر ایجاد خلق و خوی جدید و ایجاد افسردگی در افراد باشد. از آنجا که تحقیقات درباره نحوه تشخیص افسردگی به صورت گسترده تر در حال انجام بوده است، به نتایج جالب توجه و متفاوتی درباره عوامل ایجاد افسردگی دست یافته اند.

امروزه دانشمندان پس از تحقیق برای نحوه تشخیص افسردگی به این باور رسیده اند که عواملی همچون، ژنتیک، شیمی مغز، استرس ناشی از وقایع و خلق و خوی فرد که ترکیبی از عوامل مختلف شکل گیری شخصیت یک فرد می تواند باشد، می تواند موثر بر ایجاد افسردگی و شدت و نحوه درمان افراد متفاوت باشد.

این مطلب با این مثال ساده می تواند ملموس باشد که، افراد مختلف در شرایط کاملا یکسان می توانند واکنش ها متفاوتی به عوامل محیطی یکسان دهند و یکی از واکنش های متفاوت می تواند ایجاد افسردگی با شدت های متفاوت باشد.

جمع بندی نهایی نحوه تشخیص افسردگی و توجه به علائم آن

اگر بخواهیم یک بار دیگر به صورت خلاصه برای تشخیص افسردگی به نشانه های آن توجه کنیم و بدانیم آیا ما یا هر یک از عزیزانمان آیا در حال سپری کردن دوران افسردگی هستیم یاخیر، می توانیم بگوییم در صورت مشاهده چند مورد از موارد زیر بیش از 2 هفته  مداوم و طولانی، در دسته افرلاد مبتلا به افسردگی قرار می گیریم و برای حفظ سلامت روان خود، باید تحت درمان قرار بگیریم.

  • تغییر در اشتها به معنی افزایش یا کاهش اشتها که منجر به افزایش و یا چاقی وزن می شود.
  • احساس اضطراب و بی قراری بی دلیل و یا با دلیل که طولانی مدت و غیرقابل کنترل شود.
  • کاهش تمایل به انجام بسیاری از فعالیت های روزمره در بازه هایی از زمان و در طول روز
  • احساس گناه بی دلیل و بدون منطق
  • تغییر در رفتار خواب به معنی خواب بیش از حد و یا بی خوابی های طولانی
  • احساس بی انگیزه بودن و نداشتن انرژی برای انجام بیشتر کار ها
  • افکار و یا اقدام به خودکشی
  • اختلال در تصمیم گیری و یا تمرکز بر روی مسائل

اینها همگی نشانه هایی هستند که می توانند برای نحوه تشخیص افسردگی و درمان آن موثر واقع شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *