5 مطلب برتر وب سایت

درمان استرس و اضطراب با آر تی ام اس (RTMS) یک گزینه درمانی قدرتمند، ایمن، موثر و غیرتهاجمی بدون عوارض […]

درمان پارکینسون با آر تی ام اس (RTMS) بهترین و جدیدترین روش درمان بیماری پارکینسون به حساب می آید. این […]

درمان میگرن با آر تی ام اس جدیدترین شیوه درمانی میگرن است که به آن تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال  (TMS)نیز […]

روش درمانی آر تی ام اس  (RTMS) یا تحریک مغناطیسی عصبی یک متد درمانی غیر تهاجمی و بدون درد محسوب […]

گفتار درمانی و دارو درمانی دو گزینه درمانی اولیه برای افراد مبتلا به افسردگی هستند. اما اقدامات خودمراقبتی نیز می […]

چگونه از افسردگی پیشگیری کنیم

چگونه از افسردگی پیشگیری کنیم؟

برای شناختن راه های پیشگیری افسردگی ابتدا لازم است بدانیم افسردگی دقیقا چیست.افسردگی با نشانه هایی مثل پایین آمدن خلق و خو و تمایل برای انجام فعالیت های روزمره،برای مدت طولانی بوجود می آید.افسردگی یک بیماری روانی بسیار شایع است و البته که مانند هر بیماری دیگر برایش راهکار های درمانی وجود دارد.

به دنبال شناختن احساسات ناشی از افسردگی، بیماران به دنبال راهکار هایی برای پیشگیری و پاسخ این سوال هستند که چگونه از افسردگی پیشگیری کنیم؟ باید بدانید اگر چه راهکار قطعی از سوی متخصصان برای جلوگیری از بروز افسردگی ارائه نشده است اما با این حال روش ها و الگو هایی برای مقابله با بازگشت افسردگی پس از درمان اولیه شناخته شده است.

در ادامه این بحث به روش های چگونگی پیشگیری از افسردگی با کمک متد های متفاوت مثل MBCT می پردازیم.

درباره متد MBCT ( ذهن آگاهی)

یکی از روش های درمان و پیشگیری از افسردگی، روش MBCT  است. این روش برای افرادی طراحی شده است که به صورت مکرر و مزمن درگیر بیماری افسردگی هستند و برای جلوگیری از عود کردن مجدد بیماری این روش توسط درمانگر شما اجرایی می شود.

در متد MBCT  به بیمار کمک می شود تا با شناسایی افکار منفی، افکاری که باعث نشخوار فکری می شود،اهداف منفی و ناکارامد از بروز آنها جلوگیری شود و در نتیجه آن علائم افسردگی بروز نکنند.در واقع در این روش به بیمار کمک می شود تا با شناسایی این افکار در گذشته آن را مدیریت و کنترل کنند.

دلایل بروز افسردگی

بیماری افسردگی ممکن است به دلایل متفاوتی در فرد بروز کند.اگر سوال شما این است که چگونه از افسردگی پیشگیری کنیم باید بدانید که تمامی دلایل بروز افسردگی دست شما نیستند و اغلب افسردگی بر اثر عوامل غیر قابل کنترل بوجود می آید.

ژنتیک، مواد شیمیایی در مغز، بروز تروما و ترس های ناگهانی در طول حیات، بروز مشکلات سلامتی همچون، سرطان، ایدز، دیابت، پارکینسون یا دیگر بیماری ها ممکن است عوامل بروز بیماری افسردگی و مزمن شدن آن در فرد باشد.بنابراین می توان گفت چگونگی پیشگیری افسردگی همیشه میسر نخواهد بود چرا که در بسیاری از موارد عامل ایجاد این عارضه در کنترل ما نیست.

با این حال همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، راهکار هایی برای جلوگیری از بروز مجدد افسردگی و یا کنترل آن وجود دارد. هر روشی که منجر به کاهش احساس اضطراب و انسان باشد برای درمان همگی بیماری های اعصاب و روان می تواند موثر واقع شود.

چگونه از افسردگی پیشگیری کنیم؟ محدود کردن استفاده از فضای مجازی

راه حل های خوددرمانی برای پیشگیری از افسردگی

اگر چه به نظر بسیاری از درمانگر ها راه حل قطعی برای جلوگیری و پیشگیری از افسردگی وجود ندارد، اما با این حال با کنترل های ساده و کمک کردن به خود با استفاده از متد هایی ابتدایی می توانید تا حد زیادی از بروز مجدد احساسات ناشی از افسردگی بکاهید.در اینجا به برخی از این راه حل های ساده برای پاسخ به این سوال که چگونه از افسردگی پیشگیری کنیم، می پردازیم.

خواب کافی، تغذیه سالم و با رژیمی سرشار از پروتئین و سبزیجات بجای استفاده از چربی ها می تواند با تنظیم کردن سیکل بدن شما و در نتیجه آن اثرات هورمونی و مکمل در یک چرخه تنظیمی فوق العاده از بروز بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری افسردگی جلوگیری کند.

ورزش کردن با شیوه اصولی و تحت نظر مربی به گونه ای که به بدن شما آسیبی وارد نکند می تواند سطح هورمون های شما را تنظیم نگهدارد و در نتیجه آن به بهبود خلق و خو کمک می کند. همچنین تخلیه انرژی حاصل از ورزش کردن اصولی بدن را خسته کرده و برای یک خواب عالی آماده می کند.

باید توجه کنید در صورتی که از هر گونه بیماری جسمی و یا روانی رنج  می برید، باید حتما قبل از انتخاب نوع ورزش خود با پزشک متخصص مربوطه مشورت کنید و مطابق نظر وی ورزش مورد نظررا انتخاب کنید.

مدیتیشن کردن، تکنیک های خود آگاهی، مراقبه برای کاهش دادن استرس و ایجاد فضا هایی که شما را به آرامش می رساند همگی می تواند روش های کاهنده استرس باشد.ما مطمئنیم که با رعایت کردن و استفاده از این تکنیک ها به راحتی می توانید از ظاهر شدن مجدد افسردگی در خود جلوگیری کنید.

صحبت کردن با یک مشاور اصولی و راهنما، مشورت گرفتن از افراد مورد اعتمادتان مثل اعضا خانواده نیز می تواند در بحران ها کمک کننده باشد و برای پیشگیری از بروز افسردگی موثر واقع شود.سعی کنید با قرار دادن خود در محیط هایی که احساس شدی را در شما تقویت می کنند به خودتان کمک کنید و در مقابل از حضور در محیط های پر تنش اجتناب کنید.

چگونه از افسردگی پیشگیری کنیم؟ محدود کردن استفاده از فضای مجازی

یکی از عوامل مخرب و سرعت دهنده به بروز احساسات منفی و برگشتن احساس افسردگی در بیمار و یا از عوامل موثر در بروز بیماری افسردگی، استفاده افراطی از فضای مجازی است.فضای مجازی و شبکات اجتماعی به گونه ای زندگی انسان ها را اغراق آمیز و به دور از حقیقت به نمایش می گذارد و با تقویت کردن کمبود های وجود هر انسان به او احساس ناکافی بودن می دهد.

افراد مستعد بیماری افسردگی طبق تحقیقات در این مقابله و مبارزه غیرحقیقی در فضای مجازی به صورت ناخواسته در یک مسابقه ی بی حد و مرز شرکت داده می شوند و مدام با مقایسع زندگی خود با دیگران بدون در نظر گرفتن شرایط، تفاوت و حقیقت آنچه دیگران از زندگی خود به اشتراک می گذارند، موجب بروز سریع تر بیماری افسردگی در خود می شوند.

یکی از راهکار های پیشگیری از افسردگی می تواند محدود کردن زمان و تعداد شبکات اجتماعی مصرفی ما در طول شبانه روز باشد چرا که زندگی مدرن با اینترنت و فضای مجازی گره خورده است و حذف کردن کامل آن از زندگی می تواند به کسب و کار و مسیر رشد ما آسیب وارد کند اما با این حال محدود کردن مصرف اینترنت تا حد زیادی می تواند مفید واقع شود.

چگونه از افسردگی پیشگیری کنیم؟ با کمک ساختن روابط اجتماعی سالم

یکی از مهمترین عواملی که می تواند به رشد ما کمک کند و همچنین در این مسیر رشد از بروز احساسات بد مثل افسردگی و بیماری های روانی جلوگیری کند، حمایت شدن در گروه های اجتماعی مختلف است.گروه خانواده، گروه های روابط دوستی، شریک زندگی ما همچگی از افراد تاثیر گذار ما هستند که با یک رفتار اجتماعی درست می توانند موجب این شوند که ما به راحتی بدانیم چگونه از افسردگی پیشگیری کنیم.

چگونه از افسردگی پیشگیری کنیم؟ به حداقل رساندن انتخاب ها

همه ما همواره در طول زندگی خود با تصمیمات و انتخاب هایی روبرو هستیم.خوب است بدانید یکی از عواملی که احتمال بروز افسردگی را در شما افزایش می دهد، داشتن انتخاب های متعدد است. در دنیای مدرن که همه افراد به دنبال بهترین ها هستند، داشتن انتخاب های زیاد و نرسیدن به همه آنها و دوراهی تصمیم گیری می تواند به انسان احساس اضطراب و ناتوانی زیادی زا تحمیل کند.

بنابراین اگر شما هم میخواهید جوابی برای این سوال که چگونه از افسردگی پیشگیری کنیم داشته باشید، سعی کنید تا با کاهش دادن هر عاملی که هر چند به نظرتان بی ارزش می آید اما باعث بیشتر شدن استرس در شما می شود مقابله کنید و برای بهتر شدن زندگی خود انتخاب ها و تصمیمات خود را برای جلوگیری از سردرگمی محدود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *